viata in Tenerife si despre cum cred unii ca locuiesc singura de nebuna pe o insula pustie

noaptea de San Juan noaptea de San Juan

Primul cuvant care vine in capul prea multor oameni atunci cand spun “insula” este “parasit” sau “mic”. Apoi stat in soare, la plaja sau sub un palmier cat e ziua de lunga fara sa faci nimic.

Multa lume halucineaza despre multe lucruri fara sa le fi experimentat sau macar documentat. Dar ce e nou in asta? Poate doar cantitatea de halucinati pe metru patrat si succesul zdruncinator al industriei inspirationale.

Ma intreba ieri cineva pe o retea: “Am auzit ca vor sa populeze insula si cum ma bate gandul sa plec din tara asta, am zis sa aflu informatii direct de la sursa. Daca am inteles bine, esti in Tenerife, nu?”

Eram in autobuz, atipisem ca de cele mai multe ori (la mine era 7 cand acolo era 9 dimineata) si am citit mesajul cu un sfert de ochi, dupa care m-am culcat la loc. M-am culcat la loc ca sa fiu buna, ca sa nu mi se activeze “smirghelul” si ca sa nu-i tai omului avantul spunandu-i “frate, google it si apoi intreaba-ma ce vrei …ca raspund la toata lumea! Nu-mi ucide secunde pretioase de viata!”

Ideea e sa ajungem la echilibru in conditiile date, nu alea inchipuite. Iar pentru asta e bine ca macar uneori sa ne mai folosim si creierul si instrumentele pe care ne-am cheltuit banii de buzunar: smartphonu’, internetul, laptopul, obiecte de genul asta. Stiu ca suna arogant, dar … am si eu nervii si limitele mele. Iar Romania are cea mai tare retea de net, deci nu prea avem scuze.

Altcineva ma intreba mai inainte de asta: “Nu suferi de sindromul ‘febra insulei’? Ca eu n-as putea si prefer totusi sa vad muntii si orasele in fata mea cand e sa ma uit in zare!”

Raman asa….muta…uneori. Care munti si care orase? Cat naiba poate cuprinde ochiul cand te uiti in zare? Cativa km in cel mai fericit caz si asta daca te urci pe vreun acoperis. In rest habar n-ai ca te invarti pe o insula sau pe continent…cata vreme simti pamant sub picioare.

Hai sa fim un pic mai realisti, macar din cand in cand sau pe alocuri. Si ca sa nu fiu scorpie pana la capat, iata mai jos cateva informatii si poze despre Canare si insula Tenerife, in particular. Si insertii d-ale mele si cu mine pe alocuri.

Tenerife este in Top 5/10 cele mai bune locuri din lume in care sa traiesti datorita climei si lipsei totale a poluarii, dar si a multor alti factori. La capitolul clima o zice NASA si o zice oricine a stat pe aici o vreme, indiferent de nationalitate. In niciun caz asta nu inseamna ca este o insula pustie si d-aia nu e poluare.

Tenerife este iar in Top 10 cele mai populare destinatii turistice din lume, iar cum anul asta a rupt statisticile in materie de turism – incepe sa devina capitala turistica a Spaniei si a Europei. Chiar daca geografic Insulele Canare sunt mai aproape de Africa, administrativ si politic suntem in Europa.

Insulele Canare (Canary Islands, The Canaries sau Islas Canarias) sunt un arhipelag spaniol, in oceanul Atlantic – situat la mai putin de 100 km de coasta de nord vest a Africii, mai exact la mai putin de 100 km de granita de sud a Marocului. Este deasemenea una din cele 17 regiuni autonome ale Spaniei.

Insulele Canare sunt 12 la numar astfel (de la cea mai mare la cea mai mica): Tenerife, Fuerteventura, Gran Canaria, Lanzarote, La Palma, La Gomera, El Hierro, La Graciosa, Alegranza, Isla de Lobos, Montaña Clara si Roque del Oeste. La Graciosa este singura nelocuita.

Tenerife gazduieste cel mai inalt munte din Spania care este si al treilea cel mai mare vulcan din lume, Teide (3.718 metri) si care este vizibil de pe toate insulele. In zilele senine, cand nu este calima sau nori, poti vedea si alte insule din arhipelag – o experienta pe cat de unica si fascinanta, pe atat de interesanta. Cu cat urci mai mult in munte, poti vedea chiar mai multe insule deodata, daca nu chiar pe toate (nu stiu sigur asta). Asa iti mai aduci aminte ca traiesti in inima oceanului si ca nu esti pe continent.

Clima este subtropicala cu veri foarte lungi si ierni calde, motivul pentru care sunt supranumite si taramul Eternei Primaveri.

Datorita prezentei unui munte atat de mare, se mai intalneste aici si fenomenul de micro-clima care genereaza o diversitate uluitoare a naturii de la metru la metru, diferente radicale intre verdele nord si aridul sud si multe alte fenomene nemaintalnite in alte parti. Motivul pentru care niciodata nu stiu cum sa ma imbrac, avand in vedere ca cea mai groasa haina pe care o am aici e o bluza subtire cu maneci lungi. Daca mi se pare ca la mine in cartier e racoare, o imbrac …dar doar ca sa o dau jos doua strazi mai incolo pentru ca mor de cald. Fireste, pe masura ce cobor spre plaja…ma incalzesc si mai tare si ma bronzez din mers. O chestie buna, pentru ca aici bronzul nu este o problema care sa te mai preocupe (in caz ca erai genul dependent de solar sau obsedat sa stai la soare cand te duci la mare). Exista un observator astronomic de talie internationala acolo sus pe munte si cerul noaptea este o experienta de neratat (vezi ploi de stele, Calea Lactee, ploi de meteoriti si multe altele). Eu am ratat-o de moment, dar este in plan. Deasemenea, exista linie de telecabina pana sus la gura vulcanului. P-asta n-am ratat-o si este spectaculos. Ceva care iti ia somnul pentru multe nopti dupa ce revii de acolo.

Tenerife are o suprafata de 2.057 km2, o populatie de 1.000.000 de oameni si pe langa asta un trafic de peste 1.000.000 de turisti in orice luna a anului, pe langa comunitatile de expati (englezi, germani, nordici, romani, italieni, indieni, africani, chinezi, etc) care traiesc temporar aici.

Multi oameni isi desfasoara viata in cel mult 100 km patrati sau din avion in avion si nu cunosc decat aeroporturile din tarile in care aterizeaza si carciumile din jurul hotelurilor unde se cazeaza, deci e nerealist sa discutam de sindromul ‘febra insulei” doar pentru ca stii tu ca bucata asta de pamant e inconjurata de ape. Si continentele (care sunt bucati mai mari de pamant) sunt inconjurate de ape. Iar la o suprafata de peste 2,000 km nu suferi de nicio febra si de niciun sindrom.

carnaval santa cruz 2013Capitala, Santa Cruz, e speciala din toate punctele de vedere si gazduieste anual celebrul Carnaval, al doilea dupa cel din Rio sau pe acolo. Vin straini din toate colturile Europei cu ocazia asta si dureaza cateva saptamani care sunt pline de tot felul de evenimente si activitati, fulminand cu ceremonia de alegere a reginei, eveniment pentru care fashion designerii muncesc un an ca sa conceapa cele mai orginal si inedite rochii pentru regine. M-a dus prietena mea anul trecut cand ne-am facut pirati :)

La inceput m-am simtit ridicola sa merg pe strazi asa, dar cand am iesit si am vazut ca nu exista tipenie de om “normal” ci doar personaje, fiecare cu lumea, prietenii si povestea lui…m-am acomodat foarte repede si am reusit sa-mi infrang si ezitarile. Cand esti obisnuit sa muncesti non-stop si sa traiesti intr-un mediu cenusiu ca cel din tara, trecerea asta brusca la un mediu vesel si relaxat te zapaceste la inceput. Eu eram obisnuita cu personaje si evenimente tematice din firma, fiind producatori de evenimente, live show-uri si petreceri, dar lucram intotdeauna in spatele cortinei, nu eram niciodata un personaj de interfata. Clientii nostri erau “aruncati” in povesti care mai de care. In fine, s-au dus si vremurile alea.

Revenind, daca esti mai sentimental din fire poti cel mult sa suferi de dorul de tara despre care nu intelegi nimic pana nu pleci din tara pe o durata mai mare. Eu nu sunt atat de sentimentala si nu sufar prea tare din cauza asta, poate si pentru ca simt ca tara mea e planeta Pamant si nu Romania in particular. Sau poate pentru ca n-am fost niciodata inradacinata undeva anume. Nici in oameni, nici in case, nici in familie si nici nicaieri. Pe de alta parte, nu sunt nici vreo frunza in vant, o calatoare fara destinatie sau om fara aspiratii. Nu sufar de sindromul calatorului si n-am ajuns aici in urma vreunei calatorii in jurul lumii ci cu un scop foarte precis initial si cu documentare inainte: sa-mi refac vitalitatea si sanatatea dupa anii si oamenii grei si “grei” si grey din tara, care m-au epuizat pur si simplu. Cu primul “exit door” am plecat mancand pamantul si am regretat, intr-un fel, ca nu am plecat cu 10 ani in urma cand am vrut prima data sa plec. Nu sufar de sindromul nationalismului, imi iubesc tara si locurile absolut superbe cu care am fost binecuvantati, dar politica si mentalitatile oamenilor de la noi sunt aspecte pentru care nu m-as mai intoarce decat in vizita. Iar daca n-as avea-o pe mama acolo si putinii prieteni care mi-au mai ramas in tara, nu m-as mai intoarce deloc. 34 de ani de Romania mi-au iesit pe nas si consider ca sunt prea multi. In restul ramasi, cati or fi, prefer sa mai si traiesc si sa mai fac si altceva cu viata mea decat sa pedalez in gol. As ramane pe unde s-ar nimeri si as muri pe unde ar fi.

Pana la urma, la finalul zilei nu e vorba nici de bani, nici de afaceri, nici de munca, nici cat de multe si multi ai trait, nici de locuri, nici de tari, nici de nimic….ci doar de tine si cat de multa calitate ai dat vietii care ti-a fost oferita indiferent unde alegi sa o traiesti. Viata care e socotita in secunde si nu stii niciodata cand se numara ultima si vine momentul de “unplugged”. Deci din punctul meu de vedere nu avem timp pentru frici, repetat de greseli, stagnari si opinteli in confuzii. Confuzionati sau nu, trebuie sa ne urmam chemarile si sa avem credinta ca ne vom mai cristaliza din mers.

Exista si aici cultura, folclor, bucatarie specifica, distractii, teatre, cinematografe, complexe comerciale, evenimente internationale de toate felurile, evenimente si ceremonii locale de toate felurie, productii cinematografice internationale (Furia Titanilor, Fast and Furious si altele) si cate si mai cate. Socul cultural il ai in nord. In sud e “industrie”, distractie continua si consumerism in zonele intens turistice, insa de indata ce iesi din nodul turistic – are si sudul farmecul si salbaticia lui, asa desertic cum e…e plin de particularitati.

Ca sporturi ai toate optiunile posibile si imposibile, mai putin sporturile de iarna.

Ca afaceri, din nou, este o piata foarte atractiva…la atatia turisti. Atat in materie de cumparat proprietati care de regula stau inchiriate tot anul si aduc profituri frumusele proprietarilor, cat si in materie de cumparat sau pus bazele unor afaceri locale. Depinde cate batai de cap vrei, ce stii sa faci sau cat esti dispus sa inveti.

Gasesti proprietati de cumparat de la 70,000 Euro (si chiar si mai ieftine in portofoliul bancilor – 30,000, 40,000, 50,000) si pana la zeci de milioane. O proprietate in sud la o valoare de 100,000 Euro (peste care trebuie sa mai socotesti 10-15% cheltuieli cu achizitia: taxe notariale, comisionul agentiei, impozit, cadastru si eventual mici imbunatatiri) iti aduce lunar venituri brute de 5-800 Euro daca o inchiriezi pe termen lung si de pana la 1,500-3,000 Euro daca o inchiriezi pe baza saptamanala turistilor. Din punctul asta de vedere, legea e in schimbare aici, legea actuala e una veche de prin ’95 si proprietatile din complexele rezidentiale nu au voie legal sa fie inchiriate in sistem turistic / pe termen scurt (desi la negru se mai face, dar amenzile sunt daramatoare). Momentan complexele sunt impartite in: rezidentiale si turistice. In cele rezidentiale poti inchiria doar pe termen lung (de la 3 luni in sus), in cele turistice poti inchiria si saptamanal turistilor care vin in vacante. Tot la capitolul proprietati, rata de recuperare a capitalului (amortizare a investitiei) este una accelerata pentru ca fiind sezon tot anul, fluxul de turisti foarte mare si oferta mai mica decat cererea, proprietatile stau inchiriate tot anul in continuu si la preturi foarte atractive pentru investitori. Pentru turisti tot este foarte bine pentru ca ies in avantaj comparativ cu hotelul.

Deci daca ai 100,000 Euro de investit si vrei ceva sigur si fara batai de cap care sa iti aduca un venit stabil, dar si un loc unde sa vii si sa stai cat ai chef in timpul anului – cumpararea unei proprietati in Tenerife este o alegere excelenta. Agentiile imobiliare (unele, cum e si cea la care lucrez eu, Tenerife Property Network) fac si property management si pentru 10% din chiria lunara se ocupa de tot si primesti banii prin banca direct in contul personal, cu factura cu tot. Tot ei se ocupa sa obtina cel mai bun pret de inchiriere, verifica chiriasii si fac tot managementul administrativ: incaseaza chiria, platesc utilitatile, rezolva probleme comunitare. Pentru ca piata este internationala, bancile locale ofera si credite cu ipoteca pentru 40-50% din suma in conditii atractive de creditare.

Piata este extrem de dinamica, competitia este acerba in zona afacerilor si este diferit jocul si mecanismul comparativ cu o piata normala care nu traieste atat de mult din turism. Trebuie sa inveti foarte mult, sa te adaptezi foarte mult, dar se fac si bani multi daca te tin nervii si vitalitatea.

Spaniola se vorbeste peste tot, in dialect aici. In nord te descurci excelent daca stii si germana. In sud te descurci foarte bine si cu engleza. Fiind o zona intensa turistic, cu cat stii mai multe limbi cu atat iti gasesti mai repede ceva de munca daca te bate gandul sa vii si sa traiesti o vreme pe aici.

Nu faci cariera aici, deci daca visezi la o cariera intr-o corporatie, move on. Ramai pe continent. Desi aici sunt si trusturi bancare si companii de toate felurile, dar nu ai aceleasi sanse si dinamismul nu e acelasi ca pe continent. Insa ai in turism, existand aici si o universitate dedicata turismului. Sau pe cont propriu.

Pretul chiriilor este pentru toate buzunarele, in functie de zona unde alegi sa traiesti si de ce facilitati vrei sa beneficiezi. De la 300 Eur/luna in sus. Mai gasesti si castane, dar arata tot ca niste castane. Pretul utilitatilor (apa, curent) este diferit in functie de regiune: in zonele turistice e mai mare, uneori chiar dublu fata de zonele obisnuite. Neexistand iarna, nu ai nevoie de incalzire deci tot anul ai aceleasi cheltuieli, cu foarte mici variatii in functie de consum.

Tenerife are 2 mari parcuri tematice (pe langa altele mai mici): Loro Park (care este in Puerto de la Cruz, Nord) si Siam Park (Sud). Ambele in Top 10 atractii ale lumii. Am fost in ambele si pot confirma. Nu vezi asa ceva prea des. Din niciun punct de vedere: de la concept, investitii si pana la organizare si logistica. Siam Park a fost cotat anul asta Nr.1 in lume, iar Loro Park nr 3 sau 4, nu mai tin minte…mai cautati si voi pe google. Sunt inimaginabil de profitabile pentru ca aici daca e mereu sezon, mereu e plin de vizitatori.

Daca esti genul mai izolat sau caruia nu-i place sa se amestece cu multimile…probabil nu vei fi foarte incantat, dar merita vazute ca sa iti faci o imagine mai buna despre ce inseamna investitii profitabile, parcuri tematice, operatiuni si organizare impecabile si alte aspecte de genul asta de care eu sunt pasionata.

La capitolul mancare ai toate optiunile: de la bucataria traditionala pana la cea internationala, pe langa fructe si legume proaspete de toate felurile posibile, ca sa nu zic si de alea marine. In principal se mananca foarte sanatos aici, poate si datorita climei si a altor factori benefici pentru recuperarea oamenilor hiper-stresati (ca si mine) – nu iti prea vine sa te indopi. In caz ca erai compulsiv si nelinistit, aici te mai domolesti, iti mai vii in fire. Sistemul nervos si tot organismul se regenereaza foarte repede si bine atat de la clima, soare, alimentatie, ritmul locului, miscare pe care o faci vrand-nevrand cu toate urcusurile astea de pe aici.

Din punctele astea de vedere este locatia perfecta pentru orice fel de recuperare (fizica, emotionala, mentala, din depresii, etc). Deci cine vrea sa deschida aici un centru dedicat de recuperare, eventual targetat pe oamenii cu functii de conducere si oamenii de afaceri (categoriile cu multa responsabilitate si stres) si e in stare sa arhitectureze un concept inteligent – probabil va avea si foarte mult succes. Mai ales ca insula este foarte aproape de continent si bine conectata la capitolul transport (avioane, salupe) iar categoria asta de oameni isi permit costurile unui astfel de serviciu, indiferent unde sunt ei localizati prin lume.

Se face multa agricultura, in ciuda solului stancos si a faptului ca nu prea ploua deloc: sunt plantatii intregi de banane, de struguri, rosii, etc. Nu le stiu nici eu pe toate. Dar ce mai stiu este ca sunt foarte ecologici si tehnologizati.

Salariile nu sunt mari ca pe continent, dar nici viata nu e la fel de scumpa ca acolo. Pentru orientare, benzina costa cel mult 1 Euro /litru, salariul minim este undeva la 650 Euro/luna, iar salariu mediu (minimul mediului) e undeva la 800-1.000 Eur /luna la joburile care nu cer prea multe skill-uri. Dar oamenii harnici si descurcareti pot face bani mult mai multi. Nu te imbogatesti, muncesti mult ca si pe continent, dar si daca iti iei un apartament cu chirie traiesti linistit si fara stres si batai de cap, iti acoperi toate costurile si mai si ramai cu ceva. Mediul compenseaza foarte mult.

Macar o vreme poti aborda lucrurile in felul asta, pana te mai dumiresti incotro si cum…eventual si cu cine, daca esti mai norocos. Eu nu ma pot lauda prea tare la capitolul asta, dar recunosc ca nici nu fac nimic special pentru asta, ba din contra sunt sadica si alergica la siropuri si cai verzi. Incercarile mele sunt rare, pentru ca foarte rar imi place cineva si se soldeaza invariabil cu semnul “drum infundat”. Nu sunt nici prea deschisa la incercari care n-au potential sa duca undeva, am trait viata la maxim, am incercat de toate, am invatat din toate si de cand sunt revenita in ale mele ape si m-am mai maturizat emotional, stau in barca mea linistita. Nu sunt nici genul aventurier, deci cu atat mai mult nu mai tin la risipire. Deci nu sunt un exemplu bun de urmat pentru cum se prezinta lumea la ora actuala. Imi spunea cineva recent “in stilul asta salbatic al tau o sa sfarsesti singura”. N-am vrut sa-i tai avantul nici acelui cineva trezindu-l la realitate din fantezia si fricile in care traia, asa ca am tacut. Dar daca n-as fi tacut, i-as fi raspuns “Gresit, o sa sfarsesc ca toti ceilalti muritori. Si la fel o sa sfarsesti si tu. Nimeni nu moare de mana cu partnerul de viata, decat cine stie prin ce noroc.”

Fiind zona autonoma, arhipelagul are guvern propriu si fiscalitate proprie, pe langa alte legi specifice zonei. Moneda este Euro, iar case schimb pe toate drumurile.

Ce mai gasesti pe toate drumurile sunt parfumerii si magazine de bijuterii, preturile excelente comparativ cu aceleasi produse pe continent. Fiind insula are niste facilitati fiscale si chestia asta se reflecta simtitor in preturi. Ca de exemplu la tigari. Un pachet de tigari este 1-2 Euro, depinde de marca. Daca vrei tigari din foi, 5-6 euro un pachet de 25 de tigari. Deci turistii pleaca incarcati de parfumuri, bijuterii si tigari pentru ca sunt foarte ieftine.

Daca vrei sa-ti iei rezidenta trebuie fie sa ai un loc de munca aici, fie sa fii autonom (persoana fizica autorizata sau firma), fie sa ai maxim 5,000 Euro in banca (intr-un cont la o banca pe teritoriul Spaniei) si o asigurare privata de sanatate cu acoperire totala – la momentul aplicarii pentru rezidenta (NIE – Número de Identidad de Extranjero) care se elibereaza pe loc sau foarte repede si e valabila 5 ani, dupa care – daca inca mai esti pe aici trebuie sa o reanoiesti. Fireste, atat NIE cat si asigurarea medicala sunt valabila pe tot teritoriul Spaniei si international pentru urgente. Ca rezident ai reduceri 50% la avioane, la intrarile in parcuri, piscine publice si multe alte reduceri de toate felurile.

Ce este mai scump, ca peste tot in Europa de nord si vest, sunt comunicatiile: telefonia si internetul.

La capitolul toleranta, nu sunt limite. Insula e deschisa tuturor posibilitatilor, nationalitatilor, religiilor si orientarilor sexuale – motiv pentru care mai este supranumita si Mica Florida in comunitatea internationala, fiind extrem de asemanatoare ca vibe si multiculturalitate cu Florida, USA. Din punct de vedere al comunitatii LGBT, casatoria intre persoanele de acelasi sex este demult legalizata aici (mai exact din 2005 cand Spania a fost a 4a tara din lume la acest capitol). Insula Gran Canaria e cea mai renumita cand vine vorba de steagul curcubeu. Cine are probleme cu (in)toleranta sa nu vina pe aici ca se va umple de venin si de amenzi, mai bine sa stea in Romania.

Din punct de vedere al statutului femeii, femeia este extrem de bine protejata legal. Copiii la fel…ceea ce face inca o data ca mediul sa fie excelent pentru familie si cresterea copiilor.

Ca aspect al frumusetii fizice, barbatii arata foarte bine pentru ca fac si foarte mult sport, femeile sunt cumplit de grase si nearatoase. Cand vezi una misto ai impresia ca vezi o naluca. Iar daca aveai complexe, aici iti trec toate.

La capitolul servicii comunitare, in principiu sunt impecabile. Este curatenie luna peste tot, vezi zilnic masini ale primariei care se ocupa de tot felul de probleme, iar daca azi e o fiesta si la finele ei vezi un munte de gunoaie, in 2-3 ore e bec la loc. Desi au si ei procentul lor de coruptie, banii contribuabililor se vad in servicii. Functionarii iti vorbesc frumos si sunt educati sa respecte platitorii de taxe. Birocratia exista, nu e chiar ideal din punctul asta de vedere. Dar avand in vedere ca distantele sunt scurte si nu te alearga nimeni, nu e o problema.

Infrastructura este excelenta, insula are doua mari autostrazi (de sud si de nord) si retele de drumuri foarte bine puse la punct. Nu exista tren, ci doar retea de autobuze operate de compania Titsa si o linie de tramvai care leaga capitala Santa Cruz de orasul care este si monument istoric, dar si centru cultural si universitar – La Laguna. Intre insule poti calatori in doua feluri: cu avionul sau cu “barca”. Tot pe apa poti ajunge si pe continent (cu masina cu tot, daca ai), daca nu vrei cu avionul. Eu am rau de mare si nu suport transportul pe apa.

Totusi, transportul public nu este unul ieftin dar nici exagerat de scump ca in alte tari din vest si nord. Nu exista abonamente, deci daca mergi constant dintr-o parte in alta a insulei te cam indoaie. Cum ma indoaie pe mine mersul la birou, din nord in sud.

La capitolul inchirieri: se inchiriaza masini (15-25 euro /zi), scutere, motoare, biciclete, barci si ce vrei. Dar e cam greu cu bicicleta pe aici pentru ca este totul in panta. Ca si cu mersul si alergatul, de altfel ….daca nu te duci pe vreun dig si sa-l iei p-ala la picior. Nu ai drum drept prea des. Sportivii internationali de performanta se antreneaza pe aici, ii vezi peste tot: inotatori, alergatori, ciclisti, etc. Masinile pe aici schimba des placutele de frane si nici condusul nu e unul foarte comod, pantele fiind foarte abrupte. Prietenii mei isi dadeau sufletul cand urcau de la hotel, de jos de langa mare pana la mine acasa, mai sus un pic.

La capitolul asigurari, aici asigurarile functioneaza mai bine ca in Romania. In primul rand in domeniul sanatatii sunt mult mai avansate ca la noi – avand si sistemul privat de sanatate foarte bine dezvoltat, iar la cele clasice intelegi mai bine pe ce dai banii. Poate sunt un pic mai scumpe, sa zicem un RCA, dar acopera mult mai multe probleme…si mult mai bine. Nu trebuie sa te rogi de asigurator si nici sa te enervezi. Sistemul e foarte bine pus la punct si chiar daca faci o pana, suni la un numar si imediat se rezolva problema. N-ai stres, n-ai batai de cap.

Ce este frustrant total este serviciul de clienti de la companii: pana ajungi la un operator treci printr-un intreg sistem automat de roboti vorbitori iar unele apeluri te si taxeaza. Un sistem de cacat facut de asa natura sa renunti sa te mai plangi. Insa te poti racori bine cand vine vorba de plangeri. Sunt foarte luate in serios si lumea prefera sa o lase mai moale cand vine vorba sa te plangi pe bune, adica in scris sau pe la vreo autoritate.

Comunitatea romaneasca de aici. Nu ii avem decat pe prietenii mei vechi aici, frate si sora, si suntem ca o familie. In rest, eu am apucat sa interactionez cu vreo 3 randuri de romani si nu pot decat spune ca sunt infecti. Fara suparare, oameni complet descentrati si fara urma de caracter si bun simt. Niste monstruleti. Dumnezeu stie de prin ce medii ajunsi pe aici si daca sunt in toate mintile. Exista vreo 2-3 restaurante romanesti aici (o singura data am fost la unul din ele si unde am mancat ca acasa) si o bisericuta ortodoxa in sud la care am fost o singura data de Inviere. In rest, habar n-am, nu pot generaliza. Monstruleti am intalnit si din alte natii, deci nu e o chestie tipic romaneasca…doar ca difera nuantele.

In ansamblu, este un mediu excelent de viata din toate punctele de vedere. Calitatea vietii este una foarte ridicata pentru aceiasi bani sau bani mai putini decat in Romania. Si fara exagerare, lipsa poluarii si a prafului…se simte al naibii de mult.

Are foarte mult sens sa-ti pui problema relocarii, fie si temporare, pentru un an sau mai multi. Sau sa iti petreci perioadele reci din an aici (mai ales daca ai afectiuni reumatice sau alte afectiuni), daca ai o munca care iti permite mobilitate sau daca ai bani …sau afacere si aici (fie si o proprietate care iti aduce venit constant din chirii)….sau o profesie independenta (medic, avocat, contabil, scriitor, etc).

Ca oriunde, exista si uscaturi si probleme. Nu e totul perfect, dar e cea mai aproape de Rai locatie cunoscuta mie pana la ora asta.

puerto-de-la-cruzIn incheiere, nu m-am retras din viata, din munca si din afaceri. Nu traiesc la tara si nici in vreo insula pustie, ci in cel mai frumos (dar si romantic, pitoresc, cultural si turistic) oras din nordul insulei, Puerto de la Cruz. Oras pe care il recomand oricarui cuplu care vrea sa-si dea refresh la dragoste si pasiune. Te ameteste, pur si simplu. Ca sa nu spun ca daca esti mai slab de inger sau mai tare in slabiciuni, iti ia si mintile temporar si te arunca in taramul inchipuirilor.

E locul perfect unde sa iubesti (din nou) sau unde sa te indragostesti….fie doar si de tine, de natura si de viata, daca esti de capul tau temporar sau inca iti cauti camaradul de cursa lunga.

Din motivul asta, daca ajungeti pe aici, sugerez sa va abtineti de la cuvinte mari in caz ca se nimereste sa va aprindeti si nu sunteti inca “oficial” impreuna.

S-ar putea sa fie doar o treaba de magie a locului care face pe toata lumea sa se creada protagonist din povestea aia frumoasa la care toti visam si la care putini ajung. Iar daca nu e pe bune si e doar un foc de paie, vreo pasiune mai arzatoare sau doar o chimie mai exploziva, o sa va loviti cu dintii de ciment imediat ce va treziti, poate o sa intrati si intr-o depresie nasoala daca nu va sunt din start asteptarile bine ajustate si termenii clari de interactiune intre voi.

Daca vreti doar o amintire de genul “aventura vietii mele”, nu va aruncati in promisiuni marete. Lasati-o asa, ingropati cuvintele adanc in voi, dati toate gandurile, fricile si grijile la o parte, traiti-o cum este si ingaduiti magiei locului sa ii dea tusele de perfectiune fara sa o alterati cu vorbe trecatoare si cel mai probabil lipsite de consistenta. Mai degraba, simtiti-o. Fara prejudecati, fara conditii si fara asteptari. Pur si simplu. Si daca va fi sa treaca proba timpului, o va trece. Daca nu, va puteti mandri cu o amintire rara si de neuitat si care cel mai probabil va va bantui o viata intreaga.

Iar asta sunt eu inca o data…Dumnezeu stie unde va mai duce si drumul asta. N-am nici cea mai vaga idee.

_ _ _

UPDATE – 19. noiembrie. 2014

Citeste informatii utile despre piata imobiliara din Tenerife si de ce cumparatorii straini interesati de a doua casa,relocare sau investitie au pus pe harta arhipelagul Insulelor Canare (cu Tenerife care conduce piata) pe locul 4 din 5 in topul celor mai cautate destinatii din lume: